21 September 2009

TULISAN CANTIK


Ini pula adalah salah satu contoh penulisan murid yang telah dipulihkan. Meski terdapat juga sedikit kekurangan namun pada saya ia telah menunjukkan prestasi yang memberansangkan berbanding semasa mendaftar ke kelas pemulihan.

Setelah hampir 3 tahun mengajar pemulihan, saya berpendapat, bagi tempoh 4-5 bulan di kelas pemulihan, murid lebih mudah diuruskan. penulisan mereka pula sudah dibaiki dan lebih kemas berbanding sebelumnya. Murid tahu kedudukan mata pensel, buku dan posisi tubuh semasa menulis. Pada tempoh ini kebanyakkan kesalahan penulisan adalah keliru menulis huruf basar dan huruf kecil dalam sesuatu perkataan.

Murid kerap bertanya tentang huruf di tengah perkataan yang perlu ditulis huruf besar atau pun huruf kecil. Memandangkan murid pemulihan memang akan kerap mengulang semula soalan mereka walaupun telah diberi peringatan dan pelbagai pengukuhan tetapi saya tetap akan menerangkan semula kedudukan sebenar setiap huruf dalam perkataan.

Masalah mengingat bukan sekadar pada bacaan malah kadangkala seperti satu tabiat dalam diri mereka yang kurang fokus apabila diajar di dalam kelas. Mengulangi pelajaran adalah perkara biasa yang telah dilakukan. Dan ia memerlukan kesabaran yang tinggi.

No comments: