20 May 2009

PENULISAN


Aktiviti membaca dan mengingati semula ayat yang dibaca adalah salah satu aktiviti di Kelas Pemulihan. Saya membimbing murid membaca dan menulis semula petikan yang dibaca dengan betul. Bagi murid pemulihan, aktiviti ini agak mencabar kerana mereka bukan sahaja mengeja setiap perkataan dalam petikan malah terpaksa mengingati setiap perkataan dalam ayat.

Murid ini gagal menulis dengan baik walaupun dapat membaca bahan yang diberi dengan betul dan tepat. Pada awalnya saya terkejut semasa menyemak bukunya. Lantas saya memanggil murid ini dan menyuruhnya membaca hasil penulisan tersebut dihadapan saya. Apabila merenung lama petikan cerita anggur ini, barulah dia sedar bahawa dia telah salah menulis. Dia memberitahu pada saya yang dia sukar membaca tulisannya berbanding teks yang saya beri.


Apabila cuba memadam tulisannya barulah saya sedar yang murid ini ada ciri-ciri disleksia melalui kesukaran pengamatan mata. Saya mengulangkaji semula nota-nota kursus yang pernah dihadiri di PPD dan JPNP. Murid ini telah saya bimbing menulis dihadapan cermin secara latih tubi. Saya memulakan aktiviti menulis dari huruf abjad sehinggalah cantuman huruf membentuk perkataan.

Meski dia lancar membaca tetapi gagal menulis dengan baik, ia telah mengambil masa yang agak lama untuk diberi pemulihan. Buku garis empat telah digunakan dan beransur-ansur dilatih menulis menggunakan buku garis 1.

No comments: