18 October 2009

.....ALHAMDULILLAH......




Pada bulan lepas, saya telah berjaya menamatkan Kursus Perguruan Lepasa Ijazah dengan jayanya. Insyaallah, semoga semua ilmu yang dipelajari dapat diaplikasi sebaiknya di SK Serengkam. Maklumlah, Ilmu tanpa amal tidak berguna umpama pokok yang tidak berbuah.

Saya juga sentiasa berdoa semoga semangat saya tidak hanya tamat setelah berjaya menggenggam Diploma Perguruan sahaja. Saya tidak mahu layu sendirian dan akan sentiasa muhasabah diri dan memperbaiki diri. Meskipun menjadi Guru Pemulihan Khas bukanlah satu impian saya suatu ketika dahulu tetapi sekarang saya sangat cintakan bidang ini.

Saya adalah graduan yang bukan memilih kerjaya guru kerana menganggur atau tidak memiliki perkerjaan. Tetapi saya hanya mengambil peluang setiap kali peperiksaan KPLI/ tawaran DPLI dan menghadiri temuduga. Dan saya juga bukanlah graduan murahan.

Meskipun kerjaya guru pemulihan dilihat enteng oleh sesetengah pihak berbanding guru arus perdana, tetapi saya yakin dengan kebolehan saya. Jika diberi peluang mengajar matapelajaran PPSMI mungkin penguasaan saya lebih baik dari guru-guru yang dipaksa mengajar dan mengahadiri pelbagai kursus Jabatan dan kementerian. Jangan marah ye.

Tapi itu tidak mengapa, saya juga sentiasa bersedia dan membantu guru-guru di sekolah dari pelbagai aspek bahasa, penyebutan dan sebagainya. Kami memang rapat dan sentiasa bersikap terbuka. Oleh itu, semua kerja telah menjadi mudah.

Menjadi Guru Pemulihan SK Serengkam untuk tempoh 5-10 tahun akan datang telah saya sematkan dalam hati. Belum tentu peluang ini saya dapat jika berpindah ke sekolah lain. Jika tidak, saya hanya boleh mengajar Bahasa Melayu atau Mathematics sahaja. Sedangkan matapelajaran pemulihan telah sebati dengan saya.

Tamat KPLI, saya menanam azam untuk terus sambung Master 2010. Insya Allah, saya fokus kepada pemulihan ataupun Pendidikan Khas. Dua bidang ini berbeza tetapi saling berkaitan. Saya tidak merancang untuk sebarang kepentingan tetapi hanya untuk kepuasan diri. Setidak-tidaknya saya berpeluang menaiktaraf diri di usia muda ini. Semoga peluang 10tahun akan datang lebih cerah dan memberi rezeki berlipat ganda. Amin