18 October 2009

KOLAM IKAN SAYA



Inilah kolam ikan yang saya ceritakan di Maktab. Untuk pengetahuan sahabat-sahabat, kolam ikan mengandungi pelbagai ikan dan dibezakan dengan pelbagai warna dan saiz. Pada badan ikan mengandungi perkataan mengikut aras rendah, sederhana dan aras tinggi. Anak-anak ikan pula mewakili abjad supaya murid boleh memancing kad ikan abjad dan munyusun kad tersebut menjadi perkataan bermakna.

Proses ini membantu memberi pengukuhan kepada murid pemulihan tentang turutan huruf yang betul dan tepat dalam sesuatu perkataan. Terdapat pelbagai cara yang boleh digunakan sepanjang melaksanakan aktiviti ini. Guru sebutkan perkataan, eja, baca dan murid ikut. Setiap murid berpeluang memancing kad abjad secara individu.

Guru tetapkan masa untuk memadankan setiap kad abjad dan markah bonus diberikan kepada murid yang berjaya melengkapkan kad abjad dalam tempoh yang singkat. Murid yang berjaya berpeluang mendapat ganjaran relia dengan memancing kad yang mengandungi perkataan pula. Lakukan pengulangan aktiviti berdasarkan perkataan-perkataan dari aras yang sama.

Memandangkan kolam saya yang kecil sahaja, biasanya aktiviti boleh melibatkan 2-4 orang murid. Pancing juga telah dibekalkan oleh murid pemulihan saya. Saya merekabentuk kolam dan batu-batuan yang diperbuat daripada mampatan kertas surat khabar yang telah diwarnakan menggunakan cat hitam dan coklat.

Ikan-ikan pula diperbuat daripada kad manilakad dan mengandungi lubang pada ekor atau mulut. Terdapat juga ikan yang sengaja tidak cukup sifat supaya menjadi halangan kepada anak murid memilih dan memadankan kad-kad tersebut. Hehehe.

Aktiviti ini sangat menyeronokkan. Ia boleh diterapkan semasa langkah ke-2/3 semasa proses pembelajaran dan pengajaran dijalankan. Memandangkan kebanyakan anak murid saya dari golongan pribumi, aktiviti ini adalah permainan yang dekat dihati mereka. Ia boleh dikaitkan dengan nilai kontekstual murid. Oleh itu, sebagai guru, kita dapat mengenalpasti potensi dan minat murid melalui pemerhatian.

Kebanyakan murid amat berkebolehan apabila bakat mereka diasah dan ditonjolkan secara spontan. Namun ada juga yang kurang berminat kepada aktiviti bercorak permainan dan hanya meminta lembaran kerja sahaja. Bergantung pada guru untuk menarik minat murid bagi tempoh 60 minit bersama mereka, jika tidak...masa akan terus berlalu dengan kekosongan dan kebosanan.

Oklah, Selamat mencuba.

No comments: