22 October 2009

ZUZANI A/P LATIF

Zuzani murid tahun 2. Dia selalu tidak hadir ke sekolah. Dalam seminggu 2 hari sahaja ke sekolah. Bila ditanya, dia tiada alasan. Saya melihat Zuzani adalah murid yang tekun belajar di dalam kelas. Dia sentiasa berusaha mempelajari perkataan yang diajar walaupun selalu ketinggalan.

Saya mengambil Zuzani setelah melakukan semua Ujian kelayakan ke kelas pemulihan. Pada awal kemasukkannya, saya sukar mengajarnya kerana daya ingatannya sangat lemah. Kesemua abjad kecil tidak dapat dipelajari dan diingati dengan baik. Malah susunan huruf juga selalu salah. Setelah hampir 4 bulan bersamanya, saya ada berbincang dengan Ustaz Bahari tentang keadaan dan perkembangan Zuzani. Kami mendapat kata sepakat supaya membawa Zuzani ke klinik berhampiran untuk tujuan pemeriksaan Kesihatan. Doktor memberikan keputusan bahawa Zuzani adalah salah seorang murid lembam dan perlu mendapatkan pembelajaran di kelas pendidikan khas.

Oleh kerana sekolah saya tidak mempunyai Kelas Pendidikan Khas, dia adalah dibawah pengawasan saya. Saya mendidik Zuzani dari abjad sehinggalah boleh membatangkan suku kata. Dari nombor sehinggalah boleh menjawab operasi tambah. Meski perkembangan dia agak lambat berbanding murid kelas perdana tetapi pada saya ia adalah yang terbaik bagi Zuzani yang merupakan murid asli.

No comments: