11 October 2009

N.SYAFIQAH




Syafiqah murid tahun 2. Dia baru berpindah ke SK Serengkam pada pertengahan tahun 2009. Jika sebelum ini dia bukanlah murid pemulihan tetapi setelah mendapat respon dari guru bahasa, guru kelas, dan guru matematik, saya pun melakukan ujian pemulihan kepadanya.

Berdasarkan pemerhatian saya, dia memiliki tulisan yang kemas dan cantik tetapi agak lemah aspek bacaan terutama perkataan beraras tinggi dan pemahaman soalan. Syafiqah murid yang pendiam dan tidak menyusahkan saya. Namun begitu dia kerap cuai menjawab soalan pemahaman dan operasi matematik.

Kecuaiannya bukan sahaja di kelas saya malah semasa menjawab ujian P1,P2 dan P3. Saya kerap menyemak semula kertas peperiksaannya dan amatlah kecewa apabila kesilapan sering berlaku kepada soalan-soalan mudah. Sedangkan bentuk soalan tersebut telah diajar dalam kelas dan dibuat latih tubi berulangkali supaya mahir menjawab soalan dalam ujian kelak. Nampaknya tahun depan, dia akan masih bersama saya lagi.

No comments: